Schilderen

Inleiding

Ik kreeg mijn eerste olieverfdoos voor Sinterklaas toen ik een jaar of 10 was. Het was een houten kistje met tubes, olie en vernis en penselen en een kaart met voorbeelden van kleuren en de verhouding om te mengen. Er zat een doek bij met afbeelding en nummertjes voor de gewenste kleur. Vandaar dat schema.

Na dit doek was er veel verf over en begon ik mijn eigen schilderijen te maken. Dit heeft een tijd stil gelegen toen ik ging werken.

In mijn periode bij het Grafisch Atelier hielden we sessies tekenen en schilderen naar naaktmodel en gingen we er regelmatig op uit om buiten te schilderen., vooral met Aquarel. Eind 80 er jaren kreeg ik een atelier in Utrecht en ben serieus begonnen met schilderen. Veelal Acryl om dat daarmee sneller gewerkt kon worden.

Chinees tweeluik

Acryl

In mijn atelier werkte ik vooral met Acryl. Nat in nat direct op het doek. Het doek werd plat neergelegd op een tafel of op de grond als het erg groot was. Ik kon er dan omheen lopen en de verf er opgooien. Het blijft dan redelijk liggen en vermengd zich met de verf eronder en naast tot natuurlijke patronen. De dikte van de verf varieerde ik zodat het mengen afhankelijk van de dikte snel of heel langzaam ging. De omgeving van het schilderij werd goed beschermd tegen ongelukjes, na eerdere slechte ervaringen.

Het nadeel van deze directe methode is dat je niet kan corrigeren. De verf gaat ook een eigen leven leiden, zodat je de volgende dag verrast werd door een totaal ander schilderij. Soms geweldig, vaker teleurstellend.

Naast deze directe methode heb ik geƫxperimenteerd met abstracte schilderijen.

Meer Acryl schilderijen

Aquarel

Omdat deze techniek uitnodigt tot meenemen voor buiten schilderen, op vakantie en zomaar tussendoor is dit een aardige aanvulling. De meeste werken betreffen naaktstudies en natuur.

Andere technieken

Gouache, waterverf, oilbar krijt, vetkrijt en andere technieken heb ik eveneens gebruikt.

X